Caminant entre búnquers i orquídies a L’Escala

Aquesta proposta us farà descobrir el sorprenent litoral de L’Escala, en una ruta lineal de prop de 8 quilòmetres que podeu fer amb amics i família durant tot l’any, per gaudir al vostre ritme del camí de ronda que us portarà des de Cala Montgó fins a Sant Martí d’Empúries. És una de les sis propostes de senderisme que us ofereix aquest municipi de l’Alt Empordà, integrat al Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter i al Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà.

La ruta comença a l’arrodonida platja de Cala Montgó, des d’on enfilarem el camí en direcció a L’Escala. Pujant pel carrer Trenca Braços i enllaçant amb el GR-92 arribarem a l’alçada de la cala l’Illa Mateua, on seguirem les indicacions. En aquest tram és on el camí s’introdueix més cap al mar, oferint unes vistes excepcionals, i és aquí on veureu que ja no podeu deixar de seguir-lo fins al final. Aquesta havia estat una zona militar i, barrejats entremig dels pins, encara hi podeu descobrir una sèrie de búnquers.

Pinedes i penya segats, la combinació única de Les Planasses

A partir d’aquí si no ho coneixeu us sorprendrà enormement la combinació paisatgística de Les Planasses, un espai natural espectacular inclòs dins del Parc Natural del Montgrí, Xarxa Natura 2000,  on hi conflueixen dunes de sorra, pinedes i penya segats. Aquest singular espai acull una curiosa població d’orquídies, lliris i narcisos de muntanya a la primavera. Mentre seguiu la ruta, als vostres peus hi veureu petites cales de còdols on us podeu aturar a fer una capbussada, i reserveu-vos un altre dia per a descobrir el seu fons marí fent snorkel o submarinisme.

Passareu la Punta dels Cinc Sous, la cala del Salpatx i les Penyes fins arribar al Port de la Clota. Un cop l’hàgiu creuat arribareu a la gran platja de Riells. En aquest punt, una picada d’ullet als més petits i també als adults amb esperit de nen, ja que el tram de passeig està dedicat a l’obra “El petit Príncep” d’Antoine de Saint Éxupery, i mentre seguiu caminant anireu trobant la figura de l’entranyable personatge, la guineu i d’altres elements identificatius d’aquesta obra literària universal.

Vorejant el passeig marítim el camí us durà fins al nucli antic de l’Escala, on encara es respira l’ambient de famílies de pescadors i comerciants d’aquest indret de la Costa Brava. La ruta segueix cap al port d’en Perris i la cala de la Creu, on s’hi conserven antigues barraques de pescadors.

Aquest tram ja és més obert i des d’aquí ja divisareu les platges d’Empúries, un privilegiat escenari de la nostra història. Resseguiu ara la que fou la porta d’entrada de la cultura grega i romana a la península i la ronda del Pedró us guiarà cap al monument de la flama olímpica i el passeig d’Empúries, passant per les platges del Rec del Molí, el Portitxol, les Muscleres i el Moll Grec, arribant finalment a Sant Martí d’Empúries.

Amb aquesta ruta de senderisme, de dificultat baixa, haureu descobert el paisatge, racons i camins emblemàtics de L’Escala, que ofereix altres propostes de diferents característiques que s’adapten a les necessitats de cada grup. Seguint les indicacions apropiades també podeu fer la volta al terme municipal, la ruta del masos,  la de les Corts a Empúries, la ruta de Vilanera o l’itinerari de les Termes.