El privilegiat balcó del Castell del Montgrí

Vistes a la Muntanya des del Castell del Montgrí
Vistes des del Castell del Montgrí
Vistes a les ermites des del Castell del Montgrí

Busqueu una ruta senzilla, agradable, en un entorn privilegiat i amb història? Us animem a pujar al Castell del Montgrí. Quin mirador tant privilegiat! Us sentireu uns autèntics afortunats quan des dels peus del castell o des dels balcons de cada torre observeu les Illes Medes, el Golf de Roses, el Baix Ter… Preneu nota que us expliquem com arribar-hi.

Anem cap a Torroella de Montgrí, i un cop a la vila ens dirigim a la Ronda Pau Casals on hi ha una esplanada on deixar-hi el cotxe. Just al costat, hi trobem l’inici de la ruta amb un primer plafó que ens indica els tres possibles itineraris: pujar al castell, anar a l’ermita de Santa Caterina o bé arribar fins a les dunes.

Nosaltres pujarem al castell. Són dues hores d’excursió (aproximadament) fins al Castell del Montgrí al ritme dels més petits, tot i que dependrà de la vostra edat, costum i ganes de caminar. Anirem seguint les marques vermelles i blanques del GR-92 i no tindrem pèrdua.

Durant la pujada trobarem tres capelles, que segons s’explica, marcaven el camí cap a l’ermita de Santa Caterina. Una mica més enllà de mig camí trobarem una creu de ferro, és el Coll de la Creu, on tothom s’hi atura a fer-se fotos o simplement a descansar una estona per observar el meravellós paisatge que des d’aquí ja ens ofereix el Baix Empordà. Aquí hi trobarem un encreuament de camins que ens portaran a l’ermita de Santa Caterina (si ens desviem cap a l’esquerra), a la muntanya d’Ullà o bé cap al castell (si seguim el de la dreta).

No traurem l’ull a la fortificació i seguirem amb el nostre objectiu. De seguida trobareu unes quantes ziga-zagues en pujada, però el Castell del Montgrí ja és a tocar. I un cop dalt, us aconsellem seure una estona, agafar aire i gaudir de la panoràmica de 360 graus que tindreu davant. Als vostres peus, el Parc Natural de les Illes Medes, el Montgrí i el Baix Ter, i podreu resseguir amb la vista el perfil d’un gran tram de la Costa Brava.

Això sí, no podeu marxar sense haver entrat al castell i pujar als balcons de cadascuna de les seves torres, després resseguir el seu perímetre exterior i observar les pedres que encara queden soltes i que s’utilitzaren per construir el castell. També hi veureu una antiga cisterna d’aigua i uns interessants plafons informatius amb els que aprendreu a diferenciar cadascuna de les zones del castell.

Estem convençuts que no trobareu el moment de baixar (ho haureu de fer pel mateix camí), però és una ruta tant accessible i senzilla que la podreu tornar a fer qualsevol altre dia. Això sí, eviteu fer-la a les hores de més sol durant l’estiu perquè no hi ha cap ombra. I com que el camí és molt pedregós us aconsellem que porteu bon calçat.

Tant pujant com baixant de ben segur que us trobareu a molts caminaires com vosaltres, sobretot a gent de Torroella que ja té per costum fer aquest itinerari. I és que el castell del Montgrí, construït entre 1294 i 1301 pel rei Jaume II, és una fortificació militar declarada bé cultural d’interès nacional i que és orgull de tots els torroellencs.