La pujada a peu als Àngels, un mirador excepcional de la Costa Brava i el Pirineu

La pujada al santuari dels Àngels és una de les caminades més clàssiques dels gironins, però no per això deixa de ser una proposta atractiva per a tothom a qui agradi trepitjar bosc i veure’s recompensat, arribats a dalt, d’unes extraordinàries vistes de la Costa Brava, les Gavarres i el Pirineu de Girona.

Vista des dels Àngels (Girona).
Al fons hi veiem les Illes Medes, el Montgrí, la badia de Roses i el Cap de Creus

Hi ha diferents rutes que ens hi porten. Una de les més populars és la que surt des de la mateixa Vall de Sant Daniel, que comparteix tram inicial entre camps i boscos amb el camí que puja fins al castell de Sant Miquel, i que després agafa via pròpia per anar-se enfilant cap a la muntanya dels Àngels.

Enfilant camí cap als Àngels

Una altra opció, la que us detallem avui, és la d’agafar el camí des de la pròpia carretera de pujada en cotxe fins al santuari. Podem deixar el vehicle a l’inici del tram, a tocar de la fàbrica Bicentury, o un parell de quilòmetres més amunt, a l’alçada del restaurant can Mascort. En aquest mateix punt trobareu els cartells indicadors del camí dels Àngels, que comença amb una sorprenent baixada d’un quilòmetre per pista forestal, que ens acosta a l’inici de l’ascensió amb una rampa que de cop s’enfila a la vostra esquerra.

Es tracta d’un recorregut d’uns 7 quilòmetres, heu de calcular un parell d’hores, amb algun segment de pujada més exigent, però l’amplada del camí i l’ombra força constant que l’empara el fan molt assequible per a totes les edats. Porteu aigua, això sí, perquè no hi ha cap font en tot el recorregut. El camí va alternant trams molt planers amb lleugers ascensos, fins arribar al punt en què es troba amb la pista que puja cap als Àngels des de Sant Mateu de Montnegre i Castellar de la Selva.

Ruta als Àngels de Girona.
Arribem per l’esquerra per incorporar-nos a la pista que ve de Sant Mateu de Montnegre

A partir d’aquí fareu un tram molt agradable per una pista ampla que ens conduirà fins a trobar l’asfalt de la carretera principal. Tot just l’haurem de creuar i agafar un corriol que s’enfila i us permetrà fer el darrer quilòmetre pel mig del bosc, veient en tot moment el santuari coronant la muntanya, a 485 metres d’alçada.

L’arribada és majestuosa, un escenari imponent que us ofereix unes vistes privilegiades a banda i banda. Per un costat, el Pirineu de Girona al fons amb tota l’extensió de serralades que el precedeixen des de la plana del Gironès; i si feu la volta al santuari a l’altra banda us hi espera un autèntic espectacle visual amb el Mediterrani que es perd en l’horitzó, amb una clara visió de la plana baix empordanesa, les Illes Medes, el castell de Montgrí, la badia de Roses i el Cap de Creus.

Ruta de Els Àngels a Girona.
En aquest punt cal creuar la carretera i agafar el corriol que s’enfila a l’altra banda

El casament en secret de Salvador Dalí i Gala

Una curiositat que heu de saber quan visiteu el santuari dels Àngels és que en aquest indret s’hi van casar en secret el pintor empordanès Salvador Dalí i la seva esposa Gala. Va ser el 8 d’agost de 1958, en una cerimònia íntima i sense convidats. Per no haver-hi, no hi ha ni tan sols fotografies d’aquell dia, perquè l’amic de Dalí encarregat de fer-ne va descobrir més tard que el carret s’havia velat.